Te umiejętności na rynku pracy będą szczególnie cenne po pandemii

Trwająca od 2020 pandemia covid-19 wywróciła życie wielu z nas do góry nogami. Długotrwałe zamknięcie gospodarki i liczne ograniczenia nałożone na przedsiębiorców wymusiły ogromne zmiany w sposobie pracy w licznych dziedzinach. Przede wszystkim mnóstwo firm zostało zmuszonych do przejścia w tryb pracy zdalnej. Spowodowało to kolejne zmiany, tym razem w myśleniu o niektórych obowiązkach. Okazało się bowiem, że w niektórych przypadkach obecność pracowników w siedzibie firmy wcale nie jest konieczna do tego, aby mogli oni efektywnie wykonywać swoje zadania.

Pandemia powoli dobiega końca, a w większości państw trwające dwa lata ograniczenia są znoszone. Pojawia się jednak pytanie, czy faktycznie wrócimy do “normalności”, jaką znaliśmy przed jej wybuchem. Doświadczenia wyniesione z tego okresu z pewnością zmienią sposób pracy w różnych przedsiębiorstwach. Zmiany te odcisną stałe piętno na rynku pracy. Musimy nauczyć się nowego myślenia i dostosować się do wymogów rynku pracy, jaki ukształtował się w tym trudnym okresie. W kolejnych latach pracodawcy z pewnością będą oczekiwali od swoich pracowników umiejętności, które wcześniej nie były uważane za tak istotne.

Znajomość komunikatorów internetowych

Badania pokazują, że wiele firm na świecie nie zamierza wracać do całkowicie stacjonarnego trybu pracy, jaki był powszechny przed pandemią. Okres ten pokazał, że praca zdalna jest równie efektywna, a jednocześnie znacznie tańsza dla przedsiębiorstwa, które nie musi wydawać pieniędzy na przestrzeń biurową. Z tego powodu potencjalny pracownik często musi wykazywać się dobrą znajomością wszystkich programów służących do pracy zdalnej.

Wbrew pozorom, nie chodzi tu jedynie o obsługę połączeń głosowych. Zakres funkcji takich programów jest znacznie szerszy, szczególnie jeśli mają one być wykorzystywane do realizowania większych projektów w wieloosobowych grupach. Organizowanie spotkań, przygotowywanie prezentacji online czy dzielenie się plikami – wszystko to jest niezbędne w codziennej pracy. Różne firmy mogą preferować różne programy do komunikacji. Niektóre korzystają z tych ogólnodostępnych, inne z kolei prawdopodobnie będą chciały zbudować swoje własne systemy do koordynacji pracy.

Praca zdalna wymaga również kontrolowania pracowników i sprawdzania, czy w godzinach pracy wykonują swoje obowiązki. Służą do tego inne programy instalowane na komputerach służbowych. Ich znajomość jest potrzebna także osobom odpowiedzialnym za zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie.

Biznes – samoorganizacja i dyscyplina

Praca zdalna ma wiele zalet, ale wymaga też od pracownika dobrej samoorganizacji. W takim przypadku sami musimy porządkować sobie czas pracy i pilnować się, aby wykonywać wszystkie obowiązki terminowo. Przy wszystkich korzyściach wynikających z takiego trybu pracy trzeba pamiętać, że łatwo stracić przy nim dyscyplinę.

Na rynku pracy po pandemii poszukiwani są zatem solidni pracownicy, którzy sami potrafią kontrolować swoją wydajność w pracy. Oczywiście, nie na wszystkich stanowiskach jest to konieczne, bowiem niekiedy chodzi po prostu o wykonanie konkretnych rzeczy. Bardziej wymagająca jest praca zdalna, w której trzeba samemu wykazywać się inicjatywą i samemu planować sobie czas.

Na rynku pojawiają się już nawet profesjonalne szkolenia skierowane właśnie do osób pracujących zdalnie. Umiejętności jakie można tam zdobyć będą w oczach pracodawców niezwykle cenne.

Jak widać, pandemia przyniosła rewolucyjne zmiany na rynku pracy. Być może niektóre zawody nie zostały przez nią dotknięte w aż tak dużym stopniu, ale inne z kolei całkowicie zmieniły swoje oblicze. Jedynie osoby które są w stanie dostosować się do tej nowej rzeczywistości mogą liczyć na dobre posady w niektórych branżach. Począwszy od obsługi nowego oprogramowania i pełne oswojenie się z technologiami służącymi do pracy zdalnej, aż po umiejętności w efektywnym zarządzaniu własnym czasem – wszystko to staje się coraz bardziej cenione przez pracodawców.